Sular çekildi, ortaya çıktı! Tam 100 yıllık

1995 yılında inşaatı başlayan ve 2010 yılında tamamlanarak hizmete alınan Aydın Adnan Menderes Barajı ve HES, son yıllarda yaşanan iklim değişikliğinin sonucu ve yaz aylarında Çine, Koçarlı ve Söke ovalarının sulama muhtaçlığının karşılanması nedeniyle baraj suyunda önemli oranda düşüş yaşandı.
120 metre baraj gövde yüksekliği bulunan Çine Adnan Menderes Barajı ve HES’in 350 milyon metreküp su tutma hacmi bulunuyor. Baraj ayrıyeten yıllık 118 GWh elektrik gücü üretim kapasitesine sahip.

Barajdan Bu baraj ile 22 bin 358 hektar alan sulanacak, 9 bin hektar arazi taşkın dan korunacaktır. Barajın yapılış hedefi sulama, taşkın müdafaa ve güç üretimi olurken, baraj sayesinde Çine ovasında 6 bin 279 ha, Koçarlı Ovasında 13 bin 079 ha ve Söke Ovasında 3 bin ha olmak üzere toplam 22 bin 358 ha tarım toprağı sulaması yapılıyor.

ANTİK ÇAĞDAKİ İSMİ MARSİAS ÇAYI

14 yıl evvel hizmete alınan Aydın hudutları içinde yapılan Çine Adnan Menderes Barajı ve Hidro Elektrik Santralini besleyen su muhtaçlığı ise Muğla sonlarından karşılanıyor. 1994 yılından evvel Muğla-Aydın karayolu olarak kullanılan barajın bulunduğu alan antik çağda Marsias Çayı olarak geçiyor. Barajın su tuttuğu hava içinde 3 bin yıllık yöre halkı tarafından ‘Gelin Geçmez’ köprüsü olarak da bilinen İnce Kemer Köprüsü bulunuyor. İncekemer köprüsü baraj inşaatı esnasında etrafı toprak ve kaya kesimleri ile Anıtlar konseyinden bir heyetin nezaretinde doldurularak muhafaza altına alındı.

1/8

2/8

3/8

4/8

5/8

6/8

7/8

8/8

Yatağanlı tarih araştırmacısı Tarcan Oğuz, baraj sularının çekilmesi ile 100 yıllık beton köprünün ortaya çıktığını açıkladı. Oğuz, “Bulunduğumuz mevki Yatağan Gökbel Mevki Marsias vadisi. Bu çay da Marsias çayı. Yatağan-Çine ulaşım yolu üzerindeki yaklaşık 100 yıllık köprü Marsias çayının sularının azılmasından ötürü köprü yüzeye çıktı. Daha ileride İncekemer Köprüsü bulunmakta. 2 bin 200 yıllık İncekemer Köprüsü tıpkı vakitte ‘Gelin Geçmez Köprüsü’ olarak da isimlendirilmektedir. O köprü müdafaa altına alındı. Bu köprünün muhafaza altına alınmamasının sebebi tarihi köprü olmamasından kaynaklı” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir